Mitä Uusi Juttu lupaa konkreettisesti?
Torstaina 5. syyskuuta 2024
Olli Seuri
Viime viikko oli aikamoinen! On ollut suuri ilo lukea viestejä, joissa te seuraajat kerrotte, että olette valmiina tukemaan Uutta Juttua. Kiitos jo tässä vaiheessa!
Samaan aikaan olemme saaneet vastattavaksemme kriittisempiä kysymyksiä. Monelle on epäselvää, mitä aiomme oikeastaan tehdä. “Sika säkissä” on mainittu. Konkretiaa kaivataan. Mitä lupaukset kuratoinnista, kontekstoinnista ja syventymisestä tarkoittavat?
Kaikki perusteltuja kysymyksiä.
Ja minulla on (vähintään alustavia) vastauksia! Vietin pari viikkoa sitten kaksi päivää Zetlandin vieraana tutustumassa tanskalaistoimituksen arkeen. Katsoin vierestä, kyselin, jututin ja haastoin.
Se oli tärkeää, sillä rakennamme oman journalistisen tuotteemme Zetlandin kehittämän teknologian ja sovelluksen varaan. (Tästä pääset Jussin ja Sonian tekemään Instagram-videoon Zetlandin tarjonnasta.)
Tulemme tekemään monia asioita samalla tavalla kuin tanskalaiset, mutta joissakin asioissa sovellamme sitä, mitä he ovat kehittäneet. Ydin on kuitenkin yhteinen: autamme ymmärtämään, mikä kaikki tällä hetkellä on olennaista. Näin ollen tulevat toimittajamme eivät juokse nopeiden uutisten perässä jahtaamassa kommentteja, vaan valitsemme huolella aiheet, joihin keskitymme ja joihin samalla emme keskity.
Kuvitellaan siis tavallinen arkipäivä tammikuussa 2025. Olemme onnistuneet saamaan 5 000 perustajajäsentä, rekrytoineet huipputoimituksen ja aloittaneet journalismin julkaisemisen.
Kello on 7.15 ja jäsenemme avaa uuden sovelluksemme lähtiessään töihin, opiskelemaan tai ulkoiluttamaan koiraa. Ensimmäisenä hänelle tarjotaan uutiskoostetta, jonka voi kuunnella tai lukea. Hän klikkaa sitä ja alkaa kuunnella. Seuraavan reilun viiden minuutin aikana toimittajamme tarjoaa katsauksen kolmeen tai neljään päivän tärkeimpään uutisaiheeseen. Kyseessä ei ole vain faktojen luettelo, vaan tutun juontajan koostama kokonaisuus.
Uutiskoosteen tarkoituksena on tarjota jäsenille se kaikkein olennaisin uutisvirrasta. Hieman samaa tarkoitusta palvelee iltapäivällä julkaistava uutispodcast. Se mahdollistaa syventymisen yhteen päivän tärkeimpään aiheeseen.
Sitä, millaisia uutiskooste ja uutispodcast tulevat käytännössä olemaan, ei ole vielä sen tarkemmin päätetty. Suunnitelmana on, että otamme kehitystyöhön myös jäseniä mukaan.
Oletetaan, että kuvitteellinen Uuden Jutun jäsen on vielä uutiskoosteen jälkeen ulkoiluttamassa koiraa tai illemmalla lähdössä lenkille tai harrastamaan huovuttamista ystäviensä kanssa. Hän selaa tarjontaa. Olemme julkaisseet aamulla kaksi syventävää juttua.
Mutta mitä syventävä tässä tarkoittaa? Se viittaa kaikkeen perusteellisista uutisanalyyseistä pitkään kertovaan journalismiin. Jutut voivat käsitellä esimerkiksi taloutta, politiikkaa, kulttuuria – lähes mitä vain sellaista, minkä ajattelemme olevan kiinnostavaa ja tärkeää. Ne tarjoillaan sekä äänenä että tekstinä. Se tarkoittaa sitä, että osa jutuista on “ääneen luettuja juttuja”, osa käsikirjoitetumpia audiosisältöjä, ja kaiken voi myös halutessaan lukea.
Jos siis onnistumme Uuden Jutun joukkorahoituksessa, pyrimme julkaisemaan uutiskoosteen, uutispodcastin sekä kaksi syventävää juttua joka arkipäivä. Lisäksi olen suunnitellut lauantaille uutta konseptia, jota itse vetäisin. Sunnuntain on tarkoitus olla uusista jutuista (sic) vapaa päivä.
Miksi ajattelemme, että tämä on voittava yhtälö? Siksi, että se vastaa kahteen tärkeään tarpeeseen. Ihmiset haluavat pysyä ajan tasalla, mutta myös syventyä. Poimimme parhaat puolet perinteisestä uutissanomalehdestä (kuratointi, kontekstointi) ja aikakauslehdistä (syventyminen). Ilman, että julkaisemamme sisältö uuvuttaa. Kuvitteellinen jäsenemme voi illalla ajatella, että on saanut kaiken olennaisen. Hänen ei tarvitse selata hermostuneena loputonta uutisvirtaa.
Lisäksi jäsenpohjainen malli tarjoaa oman yhteisön, johon kuvitteellinen jäsenemme osallistuu kommentoimalla juttuja, antamalla vinkkejä ja keskustelemalla muiden jäsenten ja meidän tekijöiden kanssa. Toimittajamme voi esimerkiksi aloittaa jutunteon kyselemällä jäseniltämme, löytyykö heidän joukoistaan jonkin tietyn aiheen asiantuntijoita tai tietäjiä.
Tältä Uusi Juttu saattaa näyttää tammikuussa 2025. Unelmamme toteuttaminen riippuu siitä, saammeko 5 000 perustajajäsentä mukaan.