Mitä suomalaiset haluavat medialta?
Tiistaina 27. elokuuta 2024
Olli Seuri
Selvitimme Taloustutkimuksen kanssa kesäkuussa suomalaisten ajatuksia mediasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuluttajien mediankäyttöä sekä suhdetta uutismediaan. Kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat suomalaiset. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi.
Tässä vaiheessa olemme halunneet jakaa neljä keskeistä tutkimustulosta. Ensinnäkin lähes kaksi kolmesta suomalaisesta (60%) ajattelee, että media voisi tehdä parempaa työtä yhteiskunnallisten kysymysten raportoinnissa. Etenkin alle 45-vuotiaat ovat tätä mieltä. Heistä 64% oli väitteen kanssa täysin tai melko samaa mieltä.
Selvitimme myös, mitä se “parempaa työtä” tarkalleen tarkoittaisi. Kysyimme, mitä suomalaiset kaipaavat seuraamiltaan uutismedioilta. Vastauksista erottuu selkeästi kolme tärkeintä toivetta: kokonaiskuvan tarjoaminen (54%), enemmän analyysejä ja muita syventäviä sisältöjä (50%) ja läpinäkyvyyttä (41%).
Suomalaiset ovat kyllästyneitä uutissilppuun, jatkuviin kohuihin ja klikkienkalasteluun. Kun kysyimme kolmea tärkeintä ärsytyksen aihetta, olivat vastaukset hyvin samanlaisia kuin omassa seuraajillemme suuntaamassa kyselyssä. Taloustutkimuksen internetpaneelin perusteella suomalaisia ärsyttää mediassa etenkin otsikointi (61%) ja sensationalismi ja konfliktien ylikorostuminen (48%).
Uhkakuvista selvisi samansuuntaisia asioita. Suomalaiset ovat huolissaan asiasisällön vähenemisestä, yhdentekevien puheenaiheiden perässä juoksemisesta ja yhteiskunnallisen vastakkainasettelun ruokkimisesta. Käytännössä siis kokonaiskuvan heikentymisestä.
Sekään ei suomalaista mediakenttää mairittele, että kolmannes suomalaisista (35%) nostaa kolmen tärkeimmän uhkakuvan joukkoon sen, että median omistus keskittyy Suomessa vain harvoille yhtiöille. Kilpailua, uusia toimijoita ja moniäänisyyttä selvästi kaivataan.
Olemme tulkinneet markkinatutkimuksen tuloksia viestinä siitä, että suomalaiset kaipaavat uudenlaista ääntä ja uutta journalistista mediaa. Uusi Juttu käynnistää 17.9.2024 joukkorahoituskampanjan, jolla tavoitellaan uudelle medialle 5 000:ta ennakkotilaajaa eli perustajajäsentä. Jos neljä viikkoa kestävä kampanja onnistuu, aloitamme julkaisemisen tammikuussa 2025 reilun 20 työntekijän voimin.